lördag 12 september 2009

Jag minns....

....när jag var liten, då farmor bodde och arbetade på det som en gång var Sanatoriet Solbacken. För mig är denna tid en av de bästa i min barndom.


Minns hennes lägenhet, liten men mysig. På byrån i hallen stod vackra gamla parfymflaskor i kristall, och på krokarna hängde alla hennes halsband. På balkongen hade hon en askkopp, en sån man trycker på, så liksom snurrar askan ner och försvinner. Ekorrarna tyckte också om att vara på balkongen, de stal toppen på askkoppen en dag...
Minns även att jag tyckte det var lite läskigt att gå ut själv, utanför farmors lägenhet. Långa ekande korridorer och kalla hårda stengolv.. När vi åt middag så gjorde vi det i "Matsalen", för köket hos farmor rymde inte ens ett bord.


Det bästa med Solbacken var alla våra svampställen, och gick man en bit kunde man även hitta både päron- och äppelträd. Den här tiden är förbi, och Solbacken är idag förfallet och avspärrat från allmänheten. Det är svårt att tro att jag en gång sprang omkring där som barn, men minnena av den där tiden är jag glad att jag har kvar....


1 kommentar:

  1. wow finns det mer du kan berätta om stället? när byggdes det och hur länge det användes innan det blev stängdt och övergivet? Bott i tjärnan, min mamma bor i det röda huset näst längst bort mot säter hållet i tjärnan snett mittemot det stora vita. Är mycket intresserad av hela tjärnans historia, vad det använts till genom alla år från första början allt byggdes å framåt. vet du mer berätta gärna.

    / Lee Pettersson min mejl är lee_pettersson@hotmail.com för att svara

    SvaraRadera